Optikolta hain uudet aurinkolasin linssini ja minulla oli mukana mieheni saama alennuskortti 150 euroa. Hän oli hankkinut uusia lukulaseja ja saanut sen. Vaihdoin linssien väriäkin ruskeasta perusharmaaseen. Olin taannoin ihan tietoisesti halunnut sen ruskean, mutta sitten alkoi vähitellen häiritä, kun kaikki oli vääristyneesti ruskean sävyistä.
Täysi alennus luvattiin, mutta loppusumma hämmensi. Minusta siinä oli liikaa jäljellä. Olin jo maksanut etukäteen osan, ja sairasvakuutus korvaisi satasen moniteholaseista. Maksoin nyt sitten silti, koska väitettiin että se on ihan oikein, ja kotona jatkoin miettimistä rauhassa.
Tuntui, että maksoin 60 euroa liikaa. Miten se voi olla? Kai minä sen osaan laskea, että jos 300:sta eurosta otetaan pois 150, niin jäljelle pitäisi jäädä 150 eikä 210?? Pitää mennä takaisin valittamaan. Ketuttaa.
![]() |
Vanhat |
![]() |
Uudet |
Kävin sitten, kun ehdin, optikolla ihmettelemässä, että miten minä tämmöisen loppusumman maksoin. Kovasti selvitettiin ja sitten ilmeni tietokoneelta, että siitä puuttui lopulta sittenkin se sairasvakuutuksen 100 euroa. Ne olisi pitänyt uudelleen näpytellä sinne sen jälkeen kun käyttää alennuskupongin. Siellä on kai liian monimutkaiset systeemit.
Mutta lopulta siis linssit olivat vielä halventuneet ja minun olisi pitänyt maksaa loppusummana 110 euroa eikä ne virheelliset 210. Joten optikko oli minulle jopa satasen velkaa. Se laitettiin heti maksupäätteellä pankkikortilleni. Kiitos.
Eikö tämä ole Hassisen Koneen biisistä! ”Olet maailmalle sentään satasen velkaa!!” Se missä on Juan Carlos. On. Lempibiisini ”Odotat?!” Siis sen sijaan nyt ”maailma oli mulle satasen velkaa!” Saaks nauraa??
Tein siitä kivan pyöräretken, kun menin optikolle. Aurinko paistaa paistamistaan ainakin kuudetta viikkoa putkeen. Päätin olla reipas ja pumppasin pyörän kumit talven jäljiltä. Karvasatula oli taas pehmeä.
Tuuli on edelleen jääkylmä eli olisi oikeasti pitänyt olla käsineet vieläkin. Joka päivä on aivan ristiriitaisesti yhtaikaa jääkylmää (ilma, tuuli ja varjopaikat, aamut) ja läkähdyttävän kuumaa (auringonpaiste, tyynet hetket, iltapäivä ja ilta). Oli silti ihanaa pyöräillä taas.
Osasta kadunreunoja olivat kevätkukat kukkineet, mutta tuossa lähellä on upeista upein kaistale narsisseja ja tulppaaneja sekaisin, eri värisiä, se on kuin Keukenhof, niin ihana kukkapenkki.
Minun piti testata Teams, koska Skype lopettaa parin viikon sisään ja minut pakotetaan lataamaan uusi ohjelma tai hankkimaan joku muu korvaava videopuhelu-optio. No, luulin että se Teams kettuilee minulle ainakin puoli tuntia ennen kuin se toimii. Ei. Se oli ehkä neljän minuutin homma asentaa se ja kirjautua sinne. Nyt se toimii jo.
Suomesta oli tulossa paketti DHL:llä ja se ilmoitettiin jakeluun just tasan sinä torstai-iltapäivänä, jolloin kukaan ei ole kotona. Olin kotona koko edellisen päivän, ja olisin seuraavan. Mieheni olisi ollut torstain aamupäivän kotona. Mutta ei osunut oikein.
Usein toimituksen voi muuttaa DHL-sovelluksen kautta, mutta tässä ei ollutkaan mitään nappia, mitä painaa. Etsin ja etsin ainakin kymmenen kertaa eri aikoina, että enkö tosiaan nyt voi muuttaa sitä toimituksen aikataulua tai paikkaa. En voi.
No sitten stressasin sitä töissä ja sitten se oli ovella ja sitten tuli ilmoitus, että no kai se menee sitten hakupisteeseen seuraavaksi, kun missattiin.
Illalla postiluukussa oli tästä vielä paperinen kortti, jossa luki, että ”hankipa kuule se kiva DHL-sovellus niin voit aina siirtää paketin toimitusta!” Ei vaan pidä paikkaansa! Minulla on ollut se sovellus monta vuotta ja tiedän kyllä, miten se toimii.
Lisäksi mukana oli jonkun DHL:llä erikseen kirjoittama ja printtaama epävirallinen muistutuslappu, että ”voisitteko ystävällisesti ilmoittaa mihin pakettinne toimitetaan jos ette ole kotona.” Se kuulosti aika passiivis-aggressiiviselta, että voisitteko HELKKARISSA antaa ohjeet.
Se raivostutti. En VOINUT antaa ohjeita, vaikka minulla on se sovellus. Minä YRITIN. Mutta en saanut mahdollisuutta. Ja nyt tulee olo, että minua SYYTETÄÄN. Mitä tein väärin? MISSÄ voisin ilmoittaa eri toimituksesta, jos sovellus ei toimi? Missä ihmeessä? Mitä minun pitäisi vielä tehdä? Kirjoittaa ovelle jotain lappuja, että ”emme ole tänään kotona joten tervetuloa kaikki murtovarkaat, ja paketin voi muuten viedä hakupisteeseen”?
Ylipäänsä luulin, että siellä on sisäiset vakioproseduurit jotka määräävät, mihin paketti viedään, jos ihminen ei ole kotona. Aika useinhan ihminen ei ole kotona. Ennen oli itsestäänselvää, että no sitten on plan B, jonka kuriirifirma päättää. Miksi se ei nyt enää riitäkään ja miksi se ei ole OK?
Paska palvelu. Kuka noita heippalappuja kirjoittaa?
Huomaan, että epäoikeudenmukaisuutta ja vääriä syytöksiä minun on todella vaikea kestää emotionaalisesti. Siitä nousee niin paljon turhautunutta raivoa, etten tiedä mihin sen laittaisi.
Hain sen paketin. Olin valmistautunut, että näyttäisin siellä sen lapun ja kysyisin, ihan rauhallisesti kysyisin, että mitä minun pitää tehdä jos se sovellus ei anna optioita. Mutta siellä oli sellainen joku 18-vuotias jäbä, joka ei kuitenkaan tiedä mitään; pakettini kanssa minulla oli kädet täynnä, ja heti perääni tuli seuraava asiakas. Sisään sinne pääsee vain tulemalla uudestaan kun olisin laittanut paketin autoon, ja vain soittamalla ovikelloa, ja se tuntui liialta vaivalta vain, jotta pääsisi känisemään. Joten annoin olla.
Mieheni oli sen sijaan sen verran reipas, että lähetti kysmyksen DHL:n oikeaan asiakaspalveluun (jossa pitäisi olla joku muu kuin chattibotti). Ilmeisesti sovelluksessa on
silloin tällöin puutteita eikä se aina anna optioita. Ei sieltä kai sen enempää vastausta tullut.
Ja muuten, paketti oli lähetetty Suomesta ihan Suomen Postilla, jolloin ennen vanhaan oletusarvona oli, että sen tuo täällä päässä PostNL. Nykyään paketit siirtyvät varmaankin Saksan kautta matkatessaan DHL:n käsiin loppukuljetukseen. Sitäkään palveluntarjoajaa minä en vastaanottajana valitse, vaan sen päättää puolestani joku muu.
Pääasia kai, että paketti tuli. Sainkin sitten vanhemmiltani uuden mallin keltaisen Teema-kulhon korvaamaan sen, jonka hajotin. Sävy on vähän tummempi kuin ne meidän vanhamme, mutta hyvin samankaltainen. Niitä on siis vielä olemassa. Tuotannon muotti on selvästi päivitetty eli uusi kulho on ehkä pari milliä vanhoja isompi ja tukevampi, mutta kyllä ne voi edelleen pinota toistensa kanssa.
Saimme myös Mignonia pääsiäiseen, yksi oli kuoriutunut kokonaan matkan varrella kuten ne usein tekevät. Ja paljon muuta kivaa, muumipalapelin, suklaata, namua, lehtiä, ja Fiskarsin erittäin terävän vihannesveitsen. Kokeilin sitä jo fenkoliin ja se leikkasi todella helposti kovankin vihanneksen. Hyödyllinen, mutta vaarallinen jos osuu sormeen.
Kissat tykkäsivät tietysti pahvilaatikosta ja nuuskivat kaikki tavarat.
Kannatti käydä valittamassa! Eipä tule itselleni tuollaista mieleen, että laskutus olisi noin paljoa mennyt väärin. Nättejä kukkia, täällä ovat vielä hyvin harvassa.
VastaaPoistaTäällä on ollut myös usein vaikeita tilanteita noiden toimitusten kanssa - Postnordin kanssa olen aikoinaan monesti valinnut sivuilta toimituspäivän, mutta eihän sitä silloin välttämättä toimiteta, ei vaikka soittaisinkin perään.
Täällä on kai vähän laajempi valikoima noita vaihtoehtoja, joilla lähettää paketti kuin Suomessa. Tiedän, että joiltain toimijoilta paketti menee tosiaan PostNordille Suomen päässä. Kaikilla on tietysti yksittäisiä sählinkikokemuksia, mutta yleensä kuitenkin sentään menee hyvin, ja nykyään paketit liikkuvat melko nopeastikin. Se on tuo toimituksen tarkka säätö joka usein aiheuttaa harmia. Ja Suomen Posti muuten säännöllisesti valittaa, että "meillä ei nyt sitten ole vastaanottajan puhelinnumeroa"; mutta kun lähetän paketin Hollannin postilla ja rekisteröin siihen digitaalisesti kaikki tiedot, siellä ei ole kenttää puhelinnumerolle! Vain sähköpostin voi antaa. Joten eipä ole taas lähettäjän vika ollenkaan.
PoistaNuo arkipäivän pienet vastukkeet ovat pahimpia energiasyöppöjä, adrenaliinitaso pysyy tasaisen korkeana.
VastaaPoistaDHL taitaa sooloilla ja sählätä siellä Hollannissa pahemmin kuin täällä Saksassa. Joskus sattuu, että joku pakettikuski on varmaan analfabeetti, kun ei toimita pakettia perille vaikka olen siirtänyt toimitusajan ja varronnut turhaan lähettiä. En ole kuulemma ollut kotona, ja paketti on jollakin naapurilla samassa talossa. DHL sentään löytää asuintaloni, mitä muut paketin tuojat eivät aina löydä. Posti löytää aina, tuo huolellisesti perille varsinkin laskut.
Käytän aina DHL:n pakettietikettejä (DHL PAKET UND PÄCKCHEN DEUTSCHLAND + EU). Niissä on saajan nimen alla kenttä puhelinnumerolle EU-maissa ja suurille paketeille.
Suomeen en lähetä paketteja sen jälkeen, kun äitikulta kuoli, ja tilaan harvoin Suomesta jotakin. Tilaan Finnkioskilta täällä Saksassa, jos jotakin tarvitsen. Olen nuuka toimituskulujen suhteen.
Ahaa, ehkä saisin DHL:llä menemään puhelinnumeronkin. En muista viime kerroilta, oliko Hollannistakin käsin sen mahdollisuus. Meiltä saa DHL-paketin lähetettyä, kun menee tietylle bensa-asemalle. Sikälihän DHL on kansallinen toimija, koska sen 100-prosenttisesti Deutsche Postia. Mutta mitä se tekee Hollannin puolella ykkösprioriteetti-toimittajana Hollannin kansallisen postin sijaan, sitä kuviota en ihan ymmärrä. Jo, Finnkiosk on varmasti kätevä ollessaan Saksan sisäinen lähettäjä, olen niitäkin sivuja katsellut. Hyvä että jostain saamme tarvittaessa Suomi-elintarvikkeita.
Poista