tiistai 26. marraskuuta 2019

Thaimaan pitkähäntäveneet – mitä ja miksi


Krabin saaristoon voi mennä teoreettisesti pitkähäntäveneellä tai pikaveneellä. Perinteinen puinen pitkähäntävene on hitaampi ja kiikkerämpi ja monella retkenjärjestäjällä korvautunut modernilla moottoriveneellä.

Tunnelman takia pitkähäntävene on mukava kokea tällä seudulla, jolla niitä seilaa erittäin paljon. Ne ovat kalastusveneitä, saarten ja rantojen välisiä taksiveneitä ja retkiveneitä.


Veneitä Ao Nangin rannassa.
Pitkähäntäveneet kuuluvat Krabin merimaisemaan. Niissä on etunsa. Ne pystyvät ajamaan matalassakin vedessä, koska potkurin voi nostaa aivan pintaveteen. Täällä on vuorovesimatalikkoja, joissa on kätevä pystyä liikkumaan myös laskuveden laskiessa erittäin alas. Ja kyllä ne pääsevät pitkänkin matkan päähän saarille.

Thaimaan valokuvissa ne ovat idyllisiä koristeltuine kokkkineen, joissa roikkuu värikkäitä nauhoja ja kukkaseppeleitä. Veneen kokka on pyhä, siihen ei saa koskea, sillä siinä asuu veneen henki. Näin olen lukenut, korjatkaa jos käsitteet ovat vääriä.

Nauhoja ja seppeleitä kokassa.


Kuvien romantiikka helposti antaa idyllisen käsityksen, että veneet senkun lipuvat maisemassa rauhaisasti. Mutta annas olla kun moottori käynnistyy. Pärinä on kuin jättiläismopossa ja kaikuu veden päällä kauas kylälle. Ao Nangin rannassa ne kuuluvat jatkuvasti, kun ne tulevat ja menevät ja käynnistelevät. Myös illalla säkkipimeässä taksiveneet toimivat.

Ja usein moottorista nousee musta haiseva savupilvi, kun kapteeni painaa kaasua. Milläköhän likaisella öljyllä ne kulkevat? Näyttää aika pahalta polttoaineelta. Ei ole E10-bensaa. Ei ole katalysaattoria dieselissä eikä nokisuodatinta.

Prööt... musta pilvi jää jälkeen.

Haisevat siltä kuin ne ajaisivat jollain rypsiöljyllä. Luin, että veneissä käytetään varsinkin traktorien ja rekkojen käytettyjä moottoreita, joita saa edullisesti. Dieseliä tai ehkä polttoöljyä oletettavasti?

Englanniksi nimi on siis long-tail boat, käännetty joillekin kielille. Miksi pitkähäntävene? No potkuri on takana pitkän sauvan päässä ja pörisee meressä kaukana veneen takana. Sauva, jonka sisällä akseli pyörii, voi olla 2 tai jopa 6 metriä pitkä. Tämä on se häntä, takana vinottain laskeutuen veteen.

Samalla kuski kääntää sauvaa ja ohjaa venettä potkurin sijainnin avulla. Se korvaa peräsimen, tai on peräsin ja moottori samassa. ”Tyhjäkäynnin” taas saa aikaan, jos nostaa varrella potkurin ylös vedestä.

Potkurin sijoituksella voi muuttaa veneen suuntaa tehokkaasti ja tiukallakin kurvilla. Kapteeni voi kääntää potkurin ihan vasemmalle tai oikealle ja vipuvarsivaikutus tehostaa suunnan muutosta.

Manööverejä matalassa poukamassa.

Tyhjäkäynti: potkuri ylös. Tai lepoasento kai tässä tapauksessa, moottori sammuksissa.

Tiukka käännös rantavedessä.

Melutaso siis on melkoinen, mutta jos vaihtoehtona retkellä on pikavene, jossa on 2 tai 3 isoa Yamaha-perämoottoria, niin eipä se ole hiljainen sekään.

Yritimme itse asiassa useaan kertaan päästä pitkähäntäveneeseen saariretkillä ja varasimme sen nimenomaan, edullisempaan hintaan kuin sama retki pikaveneellä. Rannassa selvisi, että edessä on sittenkin pikavene. Ehkä marraskuussa sesongin alussa ei vielä ollut tarpeeksi turistiryhmiä, jotta molemmat venelajit täyttyisivät, ja yhdistivät kaikki lähtijät sitten kätevämpään moottoriveneeseen.

Lopulta menimme päiväretkelle Railay beachille taksiveneellä ja pääsimme pitkähäntäveneeseen. Matkustajaversiossa on aurinkokatos penkkien  päällä, kalastajaveneessä olisi takana vain yksi kapea koppi antamaan varjoa.

Matkustamon katos.

Pitkähäntäveneeseen noustessa kannattaa tietää, että niihin kahlataan rantaveden läpi. Varvastossut tai sandaalit pitää kätevästi saada pois jalasta siksi aikaa, ellei sitten ole vesikenkiä, jotka voi pitää jalassa myös meressä. Veden korkeus vaihtelee polvenkorkeudesta lähes nivusiin saakka, joten lyhyt alaosa kuten shortsit tai uikkarit on eduksi.

Toisaalta pikaveneeseenkin kahlataan perän portaille ihan samalla tavalla rantaveden läpi.

Tässä lämpötilassa kahlaus ei niin haittaa.

Kapuaminen pitkähäntäveneen laidan yli ei ehkä ole ihan helppoa ja on neuvottu, että voi ojentaa kassit ja reput kaverille, joka on jo veneessä, ennen kuin kiipeää, jotta pysyy paremmin tasapainossa.

Oli tässä pienet irtotikkaat laidan yli, mutta voi olla jopa helpompaa kiivetä ilman, jos vene on ihan matalassa rantavedessä.

Lastatessa vene kallistuu paljon ja herkästi oikealle ja vasemmalle. Eli joka kerta kun joku kiipeää laidan yli, vene viettää sinne suuntaan reippaasti. Lattialla on irtolankkuja, jotka saattavat nousta kolisten toisesta päästä kun astuu päälle.

Kyydissä vihdoin.


Mutta muuten siellä on tuhdot tukevaa puuta, koko venekin kunnon puuta ja toimiva ja miellyttävän tuntuinen. Katos penkkien yllä on matalalla, joten pidemmät henkilöt saavat katsoa, etteivät pamauta päätään sen metallitankoihin kavutessaan tuhtojen yli taemmas.

Rantautuessaan veneestä vedetään hiekkarannalle teräksinen ankkuri pitkän köyden päässä ja venepoika sijoittaa sen hiekalle kaivautumaan koukkuna vastakarvaan syvälle hiekkaan.

Ankkurit vesirajassa, joskus ne ovat paljon kauempana hiekalla.

Jotkut pitkähäntäveneet tulevat rannoille myymään ruokaa ja toimivat snäkkiveneinä mainostauluineen ja hinnastoineen.

Lettuja, thairuokaa ja kaikkea.

Joka tapauksessa veneet ovat kauniita valokuvissa, hiekkarannan edessä, kirkkaassa vedessä. 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti