lauantai 23. helmikuuta 2019

Painajaisten suihkukaappi

 
Rasittava painajainen. Suihkuseinän tilausta tehdessä myyjä erikseen katsoi pitkään ja kaikessa rauhassa meidän kanssamme tietokoneelta tuotenumerot oikein. Oli ollut olemassa myös sarjan vanha malli, mutta tässä uudessa oli roomalainen numero kaksi II perässä. Että se sitten varmasti. Silti tietokone antoi kuulemma alemman hinnan. Paperit allekirjoitettiin.

Vuorokausi sen jälkeen myyjä soitti miehelleni, että olikin tapahtunut virhe. Tilauksessa olikin sittenkin vanha malli, alempaan hintaan. Että ottaisimmeko vanhan mallin.

No, erilaisia suihkuseiniä oli usean viikon ajan käyty useassa rautakaupassa mittanauhan kanssa mittailemassa millilleen, että miten avautuu ovi saranasta kuinka monta senttiä jne, jotta se varmasti mahtuu, ja lopulta kaiken työn tuloksena oli päädytty juuri tähän, joka oli kaupassa nähty. Että emme kyllä ottaisi näkemättä eri tuotetta, jota ei ole edes mahdollisuutta mitata paikan päällä.

Mieheni selvitti, että haluaa sen kaupassa olevan mallin siihen hintaan, joka allekirjoitettiin silloin yhteisymmärryksessä. Lopulta hän kävi vielä tiskillä ja laitatti sopimuspaperiin käsin tekstin ja allekirjoituksen, että uusi malli tilataan eikä vanha malli.



Joku päivä kaupan asentaja tuli meille mittaamaan paikat, jotta voisi suihkuseinän sitten eri maksusta kiinnittää kohteeseen. Ei ollutkaan selvää, onko tulossa uusi vai vanha malli. Teknikko alkoi känistä kaupassa kuulemiensa, asiakkaan haukkumiseen keskittyvien huhujen perusteella, että ”mitäs et halunnut maksaa täyttä hintaa tilauksestas”. Teknikko oli ylimielinen ja törkeä ja mieheni heitti hänet ulos, että mihin sävyyn täällä puhutaan asiakkaalle.

Lopulta kaupassa oli osaston manageri mieheni kanssa keskustelemassa samalla kun vieressä 3 eri myyjää ja asentajaa esitti mielipiteitään asiasta, että mitä on tilattu ja mihin hintaan ja mitä pitäisi tilata ja maksaa ja kenen on syy. Valmistajan tuotetiedotkin olivat kuulemma sekaisin ja persiistä. Myyjät saivat ohimennen haukkuja manageriltaan ja kutsuttiin tiukkaan sävyyn puhutteluun.

Mieheni sanoi, ettei halua tietää mitään mistään ongelmien alkuperästä tai syyllisistä, vaan ainoastaan purkaa koko kaupan ja rahat takaisin.



Olimme lannistuneita ja kuljimme muissa rautakaupoissa etsimässä vaihtoehtoa. Kaikki myivät eioota tai antoivat väärää tietoa.

Yksi liike myy vain tuplasti kalliimpia ja samalla huonommin sopivia suihkukaappeja. Yhdeltä saisi sen, joka haluttiin, mutta heillä ei ole asennuspalvelua juuri sille merkille. Yhdellä on kai asennuspalvelu kaikille suihkuseinille, muttei sitä merkkiä, joka oli meistä paras.

Yhdellä kaupalla oli oikea merkki ja periaatteessa asennuspalvelu, mutta oli hyvin epäselvästi kerrottu, voiko tavaran tilata tänne kuriirilla vai tuovatko he niitä itse omilla autoillaan ja mikä on näiden kahden hintaero. Nettisivulla oli kauhea lista, mille alueelle he eivät ainakaan toimita isoja artikkeleita, ja meidän paikkakuntamme kuului siihen no go zoneen. Puhelimessa eivät osanneet selvittää asiaa eivätkä hintoja myöskään ollenkaan.

Pelkkiä rajoituksia kaikkialla. ”Mutta me ei myydä tätä merkkiä. Ei, ei voida tilatakaan.” ”Mutta meidän asennuspalvelu ei asenna tätä merkkiä.” ”Mutta meidän toimitus ei toimita teidän paikkakunnalle. Venray on aika kaukana.” No tänne on jotain 25 km. Eli tänne meille ei kukaan toimita yhtäkään suihkuseinää, vaikka siitä maksettaisiin? Vai mitä?

Ketään ei myöskään kiinnosta tehdä bisnestä; ollaan hankkimassa monen sadan euron arvoista juttua, mutta myyjät vain vääntelehtivät ja sanovat, kuinka hankalaa kaikki on. Joo ei sit.

Ihmetellään, että mistä sen merkkisen suihkuseinän ylipäätään saa tilattua sitten koko maasta, kun se on mahdotonta ihan joka kaupassa eikä valmistajan kauttakaan suoraan voi tilata.

Mitään suihkuseinää ei ole tulossa eikä näytä löytyvänkään, asennuspalvelun kanssa meinaan.

Ennen tätä oli paremmat tunnelmat.

Mitä takaiskuja vielä odottaa nurkan takana??


Yritetään nyt sitten saada joku paikallinen huoltomiesfirma asentamaan, ja saada sopiva suihkuseinä jollain keinolla erikseen tilattua jostain.

Vasta kun alkoi olla selvää, että asennus saadaan järjestettyä, uskallettiin mennä etsimään ja tilaamaan tuote.

Paikallisella rautakaupalla, joka voi sen oikean kyllä myydä muttei asentaa, oli juuri ollut 25 prosentin alennus suihkukaapeista. Meille oli sanottu, että sen voi joko tilata kaupasta tai klikata netistä, mikä on kätevintä ja suositeltua. No mies menee nettiin katsomaan ja siellä lukee: tämän tuotteen saa vain tilaamalla kaupan tiskiltä.

Maanantai-iltana menimme kauppaan tilaamaan, mutta tarjouskampanja oli juuri loppunut sunnuntaina. Puhuimme parin myyjän kanssa ja saimme silti alennuksen, kun perustelimme myöhästymisen heidän itsensä antamallaan väärällä informaatiolla.

Mutta tämä on nyt traumaattinen stressin aihe ihan tasan siihen sekuntiin asti kun tavara on tullut kauppaan, saatu kuljetttua ehjänä lainaperäkärryllä tänne, ja asentaja on sen asentanut.

Tätä kaikkea odotellaan taas, kuinkas muuten, pari viikkoa. En ymmärrä, miksi kaikkien kotimaistenkin tavaroiden toimituksessa kestää monta viikkoa, mutta täällä odotellaan nyt viikkokaudet vielä sekä kaappeja että suihkuseiniä.

Ehkä jo maaliskuussa onnistuu?

2 kommenttia:

  1. Meillä on juuri kylppäriremontti tuota suihkuseinää vailla valmis, sillä alunperin mietimme ihan suihkuverhoa. Tajusimme toisaalta, että se pilaa koko uuden kylppärin, joten päädyimme myös lasiseen suihkuseinään. Ikävää, että teillä oli vaikeuksia saada kunnollista suihkuseinää ja meni tilaukset sekaisin.

    VastaaPoista
  2. Verholla mentiin pitkään, mutta kun ei ollut sellaista kunnollista allasta suihkun alla, vaan vain loiva syvennys lattiassa, niin vettä roiskui aina pitkälle ja sai lastalla kuivata laatat joka suunnasta suihkun jälkeen. Ja kun huone oli muutenkin silloin vielä hämärä, niin suihkuverho pimensi sitä nurkkaa vielä lisää. Kyllä on laadukas olo nyt suihkuseinän kanssa, valoisa ja siisti.

    VastaaPoista