sunnuntai 20. kesäkuuta 2021

Kuka meillä tekee kotityöt?


Ei, en ole siivousneurootikko. Joskus saatan löytää itestäni outoja päähänpinttymiä, mutta ne eivät liity asunnon yleiseen siisteyteen. Oikeasti, ja tämä on noloa: Saatan kulkea jossain olohuoneen kulmassa näkyvän ison roskan ohi enkä poimi sitä lattialta. Ajattelen: ”Ens kerralla sitten, en nyt jaksa kumartua”. Kahden päivän päästä katse osuus taas siihen muruun. Mietin: ”Ai, toi on tossa vielä. Mikäköhän se on.” Ja jatkan tyytyväisenä matkaa. Joskus viikon päästä saatan poimia sen. Ellei mies ole jo ehtinyt imuroida taloa sillä välin.


Siivouksessani ei ole myöskään rutiinia, vaan se tulee kohtauksittain. Jos huomaan pölyisen paikan, saatan ottaa rätin käteen milloin vain. Vaikka hammaspesulle mennessä klo 23.49. Oletan sen herättävän hieman hämmennystä, kun mies huomaa minulla olevan sieniliina kädessä, joten ilmoitan yleensä samantien:

- Vaimo täs vähän siivoo.

- Täh, hullu, keskiyöllä.

- No ku tos on pöly.

Sitten saatan pyyhkäistä yläkerran ikkunalaudat, yöpöydät, sängynpäädyt ja lipastot.


Se kyllä muutti elämäni, kun tajusin antaa kakkossieniliinalle oman paikan yläkerran kylppäristä. Se on yleisputsausliina, jonka voi aina hakea esiin nopeasti, kun huomaa yläkerrassa jotain siivottavaa. On tärkeää, että se on sekunnissa kädessä, jotta saan kahden minuutin putsauksen tehtyä samantien ja sen inspiraation ohikiitävän hetken käytettyä. Tarvitsematta erikseen kavuta alakertaan ja kaivaa alakaappeja.


Yleisesti ottaen mieheni tekee melko paljon oma-aloitteista siivoustyötä ja säännöllisemmällä rutiinilla kuin minä. Se on aivan mahtavaa. Paljon jäisi tekemättä, jos se olisi minun impulsiivisten minisiivousteni varassa.


Listataanpa, millainen työnjako meillä on. Se on syntynyt aika lailla itsestään, orgaanisesti ja huomaamatta ilman, että töitä on tietoisesti jaettu. Luulen, että kummallakin on aika spesifit vastuualueensa.




Yleinen siivous


Imurointi: mies. 

Mies huomaa lattian murut ja pölyt ja vetäisee kerran viikossa koko alakerran ja yläkerran. Lisäksi tarpeen mukaan vaikka keittiön, pyörävaraston tai eteisen, jos näkee siellä erityistä roskaa. Joskus harvoin, jos itse liikutan imuria, huomaan, kuinka raskasta lihastyötä sen käyttäminen on.


Pölyjen pyyhintä: minä. 

Näpertelen kymmenien koriste-esineiden kanssa ja liikutan ne paikaltaan, jotta voin pyyhkiä hyllyt niiden alta. Siihen ei miehen kärsivällisyys riittäisi. Kiipeän myös keittiöjakkaralle ja pyyhin pölyt lampun kupujen päältä.


Tavaroiden järjestäminen: molemmat.

Molemmat saattavat innostua kohtauksittain tekemään kierroksen, jossa kerätään pöydiltä paikalle kuulumattomia tavaroita ja viedään niitä takaisin keittiöön, omiin laatikkoihinsa, roskikseen tai alakerrasta yläkertaan. Tässä saatetaan kysyä mielipiteitä toiselta: ”Tarviitsä tätä ohjepaperia vielä vai heitetäänkö pois?” ”Missä olisi paras paikka säilyttää tätä uutta välinettä?”


Lattioiden jynssäys: mies. 

Mies ottaa ämpärin ja rätin ja luuttuaa silloin tällöin lattiat, vähintäänkin keittiön. Vain jos sadesäällä huomaan eteisessä kengistä jääneitä tuoreita kuraläikkiä ja lätäköitä laminaatilla, pyyhkäisen ne heti pois.


Rappusten pyyhintä: minä.

Noin kerran viikossa herään katsomaan puisten askelmiemme pölykerääntymää. Kuljen sieniliinan kanssa rappuset ylhäältä alas. Rapuista kertyy aina paljon irtopöppöä.


Vessojen pesu: mies.  

Vessanpöntön raikastimien vaihto myös. Mies menee ämpärin, rätin ja puhdistusaineen kanssa vessaan. Minä en koskaan. Minä pyyhin vessassa korkeintaan sellaiset korkeammat paikat, joista pitää poistaa pölyt, kuten ikkunalaudan ja hyllyn päällisen. 


Vessapaperin täydennys: mies.

Useimmiten mies kantelee uusia rullia alakerran ja yläkerran vessaan. Harvemmin minä.


Roskisten tyhjennys: mies. 

Yleensä mies heippaa keittiön roskasäkin ulos, tyhjentää roskakorit jätepäivänä ulkoastiaan ja vie astiat kadun varteen.


Kierrätysjätteiden lajittelu: molemmat. 

Tämä tapahtuu tiukkojen sääntöjen mukaan. Ulkolaatikkoon lajitellaan paperit ja pahvit, tetrapakit, tölkit, palautuspullot, lasipurkit, muovikääreet. Esilajittelemme ja analysoimme heti kun jäte syntyy ja laitamme ulos menevät kierrätysmateriaalit omaan ämpäriinsä. Kun ämpäri täyttyy, kumpi tahansa saattaa ottaa sen ulos laatikolle ja tyhjentää sen. Mies kuitenkin useammin kuin minä.


Kierrätysjätteiden kuljetus: mies.

Lähes aina mies ottaa ostoksille mennessään kierrätysjätteet mukaansa takakontissa ja lajittelee ne ruokakaupan edessä säiliöihin. Mies myös kantaa paperinkeräyksen pahvilaatikot kadun varteen.



Keittiö ja tiskit


Tiskaus: yhdessä. 

Tai molemmat vaihdellen, jos on yksin kotona ja sattuu innostumaan raivaamaan keittiön. Rutiini on kuitenkin, että aina isomman aterian jälkeen tiskataan heti yhdessä. Mies tiskaa ja minä kuivaan yleensä. Mies on aloittava voima ja ryhtyy vuorenvarmasti hommiin heti ruoan jälkeen, minä saattaisin unohtua lukemaan ja yrittää lykätä velvollisuutta. Toisaalta tiskaan itse heti leivottuani ja myös sitä ennen, jotta tiskipöydällä on maksimaalisesti tilaa.


Ruokapöydän raivaus ruuan jälkeen: yhdessä. 

Mies kuitenkin enemmän, tai joskus hän haluaa hoitaa sen yksin. Jos häärin ihan yhtä paljon ruokapöydän ja keittiön väliä yhtaikaa, fyysiset rajat tulevat vastaan: keittiö on kapea ja pitkä ja on hankalaa, jos joutuu koko ajan ohittamaan toisen matkalla jääkaapille ja tiskipöydälle. On melkeinpä tehokkaampaa antaa vain toisen kulkea.


Keittiön siistiminen: molemmat. 

Tiskipöytää tai hellaa putsataan molemmat vaihdellen. Mutta vain mies jynssää muita pintoja ja vaikkapa liesituulettimen päällistä oikein erikseen rätillä ja puhdistusaineilla. Keittiössä on täysin epäloogiset reviirit: minä olen vastuussa keittiön työtason pätkästä, sitä ei mies pyyhi koskaan, vaikka huolehtii muusta keittiöstä. Minä aina huomaan, että siinä pyörii muruja ja innostun pyyhkimään sen silloin tällöin. Jos kuuluu rahinaa astian alta, tietää että nyt on roskaa. Mutta vain se pätkä on kokonaan minun alueeni.



Pyykkiasiat


Pyykin pesu: minä. 

Mies ei tiedä lajittelusta ja ohjelmista, tai siltä meistä tuntuu. Onhan hän osannut pestä pyykkinsä yksin asuessaan, mutta minulla on luonnollinen ja helppo fiilis materiaalien lajittelusta ja pesuohjelman valinnasta ja omat rutiinini, ja mies ei oikein uskalla ryhtyä siihen. Pyykki on selvästi minun alueeni.


- Ai sä oletkin heittänyt isot pyyhkeet tuohon lattialle niinku hienovaraiseksi merkiksi, että ”peseppä vihdoin pyykkiä muija”.

- No musta tuntui, että ne on olleet aika kauan käytössä.

- Ihan oikeassa olet. Mä en ole ollenkaan kiinnittänyt huomiota niihin viime aikoina.

- Ja hienovaraiseksi merkiksi valitsin sulle uudeksi pyyhkeeksi Haisulin kuvan.

- Kiva, kiitti.

 

Pyykin ripustus: minä tai yhdessä. 

Usein minä ripustan koko pyykin. Jos mies sattuu yläkertaan, hän auttaa. Miehellä on tosin henkariongelma: hän ripustaa puserot ihmeellisesti vinossa tai rytyssä ja minun pitää jälkitarkistaa ne symmetrisesti oikeaan asentoon.


Pyykin viikkaus: minä tai yhdessä.

Usein minä lajittelen pyykit pois telineeltä, kun on kuivaa. Joskus tosin mies huomaa, että pyykki on täysin kuivunut ja alkaa viikata sitä pois ihan ilman minuakin. Mutta miehellä on sukkaongelma: hän näkee edessään 16 mustaa sukkaa eikä osaa yhdistää niitä pareiksi. Puolet niistä on kaiken lisäksi minun. Vain minä osaan sukka-analyysin, jossa täytyy tarkastella värisävyä, kokoa ja muotoa yksityiskohtaisesti.


Silitys: minä. 

Mies on yrittänyt silityskurssia eli saanut opetusta ja harjoitusta minulta, mutta silitys osoittautui liian vaikeaksi operaatioksi. Kun yhdestä kohtaa silitti, aina syntyi samalla ryppy jonnekin muualle. 



Ruokahuolto


Ateriasuunnittelu: yhdessä.

Suunnitelmat tehdään yhdessä ja ideat käydään läpi. Molemmilla on oma repertuaarinsa ruokia, joista molemmat pitävät, ja niistä sitten poimitaan. Tai ilmoitan haluavani kokeilla jotain uutta reseptiä. 


Kokkaus: molemmat vaihdellen, tai yhdessä, mies enemmän.

Mies pitää arkisen perusruoan laittamisesta enemmän kuin minä ja saa mieluusti toteuttaa useimmat aterioista. Joku monivaiheinen ateria voidaan sopia yhteisprojektiksi, jossa tehtävät jaetaan. Välillä taas tietoisesti kumpikin saa lempiruokaansa, josta toinen ei niin välitä. Sitten teen vain itselleni vaikka jotain tonnikalasta, josta mies ei pidä, ja mies keksii jotain kivaa itselleen.


Ostokset: molemmat vaihdellen, tai yhdessä, mies enemmän.

Useammin mies käy ruokakaupat kuin minä. Jotkut eksoottisemmat ateriat ovat minun erikoisuuteni ja jos tarvitsen niihin keräytymän erikoisempia aineita, menen etsimään ne itse kaupasta. Yhdessä kerätään jatkuvaa ostoslistaa tarvikkeista, jotka ovat loppumassa ja se, joka on menossa seuraavaksi markettiin, tuo ne.



Leipominen: minä.

Mies ei ryhdy leipomaan. Minulle tulee välillä innostus jotain vanhaa reseptiäni kohtaan ja sitten huolehdin kahvileipää pöytään.


Mies toi kauppareissulta 2 rullaa leivinpaperia.

- Mitä, kaksi. Edellistäkin on jäljellä.

- Tämä olisi vaan vinkki, että voisit taas leipoa jotain hyvää... nyt on uusi uunikin.

- Niinpä kai.



Harvemmat siivousprojektit


Ikkunoiden pesu: yhdessä.

Mies avustaa. Minä pesen useimmiten sisäpuolen ikkunat. Mies saattaa huolehtia ulkopuolesta omana projektinaan.


Lakanoiden vaihto: yhdessä.

Tähän tarvitaan kaikki käsivarret yhtaikaa, että saa peitot pussilakanoihin, ja täkäläisissähän ei edes ole niitä käsireikiä kulmissa. Parisängyn patja on yhtenä kappaleena ja valtavan painava laitos, joten mies saa ihan keskenään nostella sitä, jotta saa lakanan reunan sen alle.


Mattojen tai verhojen pesu tai vaihto: yhdessä.

Yhdessä ideoidaan, ripustetaan kuivumaan, vaihdetaan.


Kylpyhuoneen tehopesu: mies.

Mies huolehtii kalkinpoistoaineista sekä viemärin kloriitista ja jynssäilee kaakeleita ja pesuallasta projektina silloin tällöin. Minä en. Saatan pesaista yksittäisen pesualtaan tai pyyhkiä pölyjä kylpyhuoneen yleispinnoilta ja pesukoneen päältä. Mies tyhjentää pesukoneen nukkasiivilän.



Sisustus


Sisustaminen: yhdessä. 

Visioista keskustellaan. Minulla on enemmän näkemystä värilinjoista. Mies saattaa miettiä ja ehdottaa vaikka huonekalujen paikan vaihtoa jonkun järkevän suunnitelman mukaan. Koriste-esineitäkin sijoitellaan yhteisen harkinnan mukaan. Mies haluaa olla mukana päättämässä, minä en voi pläjäyttää uusia juttuja oman pääni mukaan maisemaan yksin tai tulee kommenttia.



Ikea-huonekalujen kokoaminen: yhdessä.

Eikä pelkästään Ikean. Moni muukin mööpeli vaatii ohjeen lukemista ja kymmenen vaiheen noudattamista. Olemme todenneet, että paras tulos tulee, jos tekninen työnjohto on minun. Minä syvennyn ohjeeseen, sisäistän ja ymmärrän sen, järjestän osat ja ohjaan vaiheet läpi. Mies saa ruuvata ja vasaroida hieman enemmän, tosin ruuvaan kyllä mielelläni itsekin.


Tekniset mitttaukset ja 3D-suunnittelu asennusta/ripustusta varten: minä. 

Minulla on kolmiulotteinen käsityskyky hallussa paremmin kuin miehellä. Tiedän, mihin kohtaan taulun taakse sijoittuva ripustuskoukku täytyy merkitä, jotta taulu tulee oikeaan kohtaan. Tai voin tarkistaa vaihtoehdoista, miten päin hyllyt ja kaapit mahtuisivat millekin seinälle ja kuinka niukasti. Nämä mittaukset on paras jättää minulle, silloin tulos on oikein.


Tästä on todisteita.

Poraaminen: mies.

Mies poraa siihen kohtaan, johon minä olen merkinnyt ruksin. Minä pidän imuria, joka imee reiästä tulevat seinäpölyt samantien. Pakon edessä osaan porata, mutta stabiilimmin sen tekee joku, jolla on enemmän lihaksia, kun se konekin on jo niin painava. Minua porakoneen käyttö pelottaa jossain määrin.



Puutarhanhoito 


Suunnittelu, ruukkukasvien ja perennojen hankinta: minä.

Opettelen netistä eri vaihtoehtoja ja harkitsen niistä sopivia kasveja. Minulla on kokemus, mitkä kesäkukat kestävät kuinka kauan ruukuissa ja mitä kannattaa hankkia. Otan kukkahyllyt ja ruukut esiin kesäksi kun siltä tuntuu.


Kasvien istutus maahan ja ruukkuun: minä.

Hankin mullat ja istutan pienet kasvit itse. 


Lapiointi: mies. 

Mies avustaa raskaissa pihatöissä ohjeiden mukaan, poistaa pensaita tai kaivaa isompia istutuskuoppia.


Rikkaruohojen kitkentä: minä.

Terapeuttisesti kykin ja poistan vuohenputkea. Tai jotain muuta laattojen välistä.


Haravointi ja lehtien keruu: minä tai yhdessä.

Lehtiä poimin sieltä täältä jatkuvasti. Etupihan suuret syyskasat kerätään yhdessä jätesäkkeihin.


Pihajätteen kuskaus kaatikselle: mies, joskus minä.

Säkki autoon ja tyhjennys kompostikasaan. Siellä on ihan hauskakin käydä, mutta mies tekee keikan useimmiten.



Sitten pistetuloksiin. Jos yhteisesti tehtävissä on kuitenkin painopiste jommassa kummassa, merkitsen pisteen sille henkilölle.


------------PISTEET----------


Yleinen siivous: mies

(mies 6, minä 2, molemmat 2)


Ruokahuolto: mies

(mies 2, minä 1, molemmat 1)


Pyykkiasiat: minä

(minä 4)


Puutarhanhoito: minä

(mies 2, minä 4)


Keittiön siistiminen: molemmat

(molemmat 3)


Harvemmat siivousprojektit: molemmat

(mies 1, molemmat 3)


Sisustus: molemmat

(mies 1, minä 1, molemmat 2)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti