sunnuntai 2. elokuuta 2020

Vanha Elben tunneli ja autohissit


Otettiin kohteeksi Hampurin yksi päänähtävyys eli vanha Elben tunneli, vau. Tunneli on yli satavuotias ja siellä on autohissi eli autot täytyy ajaa hissiin ja laskea alas, jotta ne pääsevät tunnelin suuaukolle maan alla.

Tämän erikoisuuden halusimme ehdottomasti nähdä.

Tunneli vie telakoiden puolelle ja sitä varten se alun perin rakennettiinkin, että työntekijät pääsevät sutjakkaasti töihin toiselle puolelle jokea. Satamatoiminnan takia siltoja ei tähän kohtaan oikein voi rakennella, koska isojenkin rahtilaivojen pitää mahtua alta ja joella on tosiaan valtavasti leveyttä.

Hetken rantatiellä pyörittyämme tajusin, että iso pyöreä kivinen rakennus on tunnelin sisäänkäynti.

Takana alkaa höyrylaivaterminaalin pitkä rakennus ja vasemmalla oleva pöntttö onkin Elben tunnelin sisäänkäynti.


Sylinterissä sisällä oli hurjat seinää pitkin kaartuvat raput alas. Täällä on ollut pitkät liukuportaat keskellä tyhjää tilaa 50-luvulta 90-luvulle saakka, jolloin niiden ei enää katsottu täyttävän turvallisuusvaatimuksia ja ne purettiin. 





Rivissä on monta hissiä. Leveät 4 ovat autohissejä ja ne on varustettu muinaisella puuportilla, ja reunalla on kapea moderni hissi. Isoissa on kuljettaja mukana, joka käyttää hissiä. Kantokyky 10000 kg isoimmissa autohisseissä.




Hissipoika nurkassa.


Tunnelissa on 2 putkea, yksi kummallekin liikenteen suunnalle. Ei niissä ole kuin yksi hyvin kapea autokaista, ja reunoilla korotetut kävelytiet. Autot ovat saaneet ajaa keskellä, ja vieressä pyöräilijät ja kävelijät.

Tällä hetkellä tunneli on suljettu autoilta vain, koska toinen putkista on remontissa. Luulin, että autoliikenne olisi joku historiallinen 60-70-luvun juttu, kunnes uusi moottoritien Elbe-tunneli rakennettiin, mutta ei, autot ovat käyttäneet tätäkin hisseineen ihan viime vuosiin saakka ja alkavat taas käyttää varmaan kun remontti valmistuu.




Mietimme, mitä varten tätä on kätevä käyttää autolla, jos ei ole pelkkä erikoisuusturisti. Jos on vähänkään enemmän liikennettä, hissien eteenhän väkisinkin kertyy äkkiä iso odotusjono. Hissin kulku on hidasta. Autot voivat vaihtoehtoisesti nykyään valita erinäisistä silloista keskustan kautta. Mutta ehkä ne vaativat reitistä riippuen pitkääkin kiertotietä.

Ja kuinka likaisia tunnelit normaalisti ovat, eikö pöly ja pakokaasu päädy seinille harmaana? Sitä emme tiedä, sillä nyt auki oleva itätunneli oli juuri peruskorjattu ja puhdistettu kiiltäväksi. 360 000 seinäkaakelia ja 80 koristereliefilaattaa, joissa on kuvattu merieläimiä, on irrotettu ja kiinnitetty yksitellen takaisin paikoilleen. Merenvihreissä reliefilaatoissa on kampeloita ja hylkeitä, ja tunneliputken seinä on kokonaan kaakeloitu.




Nyt, kun autoliikennettä ei ole, pyöräilijöillä on vapaa tila suhata keskellä ajokaistaa ja kävelijät kulkevat reunuksilla. Pyöräilijöillä todella on vauhti päällä, nykyään paljolti myös akkuvahvisteisilla pyörillä, joten turha yhtään harhailla siinä kaistalla jalankulkijana.

Yli 400 m pitkä putki. Aika nopeasti sen kävelee.

Toisen pään aukko.




Isoja puuovisia hissejä saavat käyttää myös kävelijät ja pyöräilijät. Pyöräilijät ajavat suoraan hisseihin kävelijöiden sekaan. Isot hissit sulkevat yöksi, mutta reunimmainen moderni hissi on itsepalvelukäytössä ympäri vuorokauden. Tunneli on aina auki.




Toisella puolella ei ole paljon nähtävää. Nurkan takaa löytyy näköalapaikka, josta voi ihailla näkymää joen yli kaupunkiin muurikaiteen äärellä. Ja sitten menee taas hissillä alas.





Aivan hämmästyttävä rakennelma, ylipäätään autohissi-ideoineen. Jännä nähtävyys.





Ensimmäisen Hampurin-jutun voit lukea tästä linkistä.
 

Ja tässä jatko-osat:

Sukellusveneessä ahdistumassa ja rannalla chillaamassa - Hampurin kierros jatkuu
Sähköpotkulaudalla pitkin Hampuria
Miniatur Wunderland, maailman suurin pienoisrautatie


6 kommenttia:

  1. Siinä ei aikanaan kultamarkkoja säästelty.Ei kyllä saneerauksissa D-markkoja ja eurojakaan. Hampuri ei ole koskaan hävennyt näyttää rikkauttaan. Autojen rekisterikilvissäkin muistutetaan: HH - Hansestadt Hamburg

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvin on kyllä huollettu näin pitkän aikaa, kun alkuperäiset hissitkin ajavat vielä. On siinä saneeraushommaa ja rahanmenoa tarpeekseen. Jep, Lyypekissä kesti pari sekuntia tajuta rekkari HL; ai niin, myöskin Hansestadt.

      Poista
  2. Uskomatonta, miten jo 1900-luvun alkupuolella on voitu rakentaa noin hieno ja edelleen toiminnassa oleva tunneli. Itseäni vedenalainen rakentaminen on kiinnostanut jo pidempään. Nykyään vedenalaisia tunneleita tosin rakennetaan ROV-robotiikalla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hurjan tuntuinen hanke tämäkin, kyllä. Kiinnostavia nämä vanhat tekniikat, käyn mieleläni katsomassa tällaisia erikoisuuksia. Ja kaikki onnistui silloisillakin välineillä ja tunneli tuli mihin piti. Joku vesivuoto-ongelma niillä taisi olla kesken takentamisen, mutta se selvitettiin.

      Poista
  3. Kiitos hienosta kuvaraportista. Upea paikka ja hienosti rakennettu hissi. Antwerpenissä on myös tällainen vanha joen alla kulkeva kuilu, johon laskeudutaan hissillä. Joen yli ei mene siltaa laivaliikenteen vuoksi, joten on tehty alikulku. Paljon on hissitekniikkaa. Mitenkähän noiden vanhojen hissien huolto onnistuu nykymenetelmillä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ahaa, Antwerpenistä en sitä tiennytkään. Toivottavasti joku teknikko tosiaan vielä tietää vanhojen hissien salat. Toisaalta niiden mekaniikka ei ole niin monimutkaista kuin nykyään kaikkine mikropiireineen.

      Poista