Kevätloma Amsterdamissa siskoni kanssa. Sama proseduuri kuin toissavuonna. Itse matkustin junalla ensin lentokentälle häntä vastaan. Mieheni jäi kotiin kissanhoitajaksi.
Juuri sinä päivänä sattui kohdalle kaksi ratatyömaata eikä ollut pikajunaa suoraan Schipholiin. Mutta kiertoreitin junat olivat ajoissa ja vaihdot toimivat suunnitelman mukaan.
Ensimmäinen aikainen dieseljuna oli lähes tyhjä. Horisontissa punainen viiva eli auringonnousu, ja toisella puolella hämärässä keltainen kuu.
![]() |
| Matkavärinä punainen. |
Pikajunassa Utrechtiin oli tilaa, mutten jaksanut ruveta kaksikerroksisessa vaunussa nostamaan matkalaukkuani rappuja alas osastolle. Tai ylös. Mutta välikössä oli vapaana poikittainen penkki ennen väliovea.
Myöhemmin tuli konduktööri ja avasi avaimella luukun seinästä minun vierestäni, siinä oli tarralla merkitty kaiuttimen symboli. Luukusta paljastui puhelinluuri, johon puhumalla kuuluu kuulutus koko junaan. Konnari kysyi minulta, haluanko laulaa siihen luuriin. "Uh huh, no ei tänään."
![]() |
| Salainen kuulutuksen luukku. |
Pikajuna Utrechtistä Amsterdamiin oli jo aika täynnä. Pian se oli oikeasti niin täynnä, että useampi ihminen hengasi seisaallaan eteisessä minun kanssani.
Täysin oli sitten se paikallisjuna Sloterdijk-Schiphol, johon nousivat tietysti kaikki matkustajat ja isot matkalaukut menossa lentokentälle, koska se oli yksi harvoista reiteistä päästä sinne työmaan takia. Siellä seistiin kuin sillit suolassa.
Aika törkeä oli se aseman rakenne, että tulet pikajunalla paikalle ja se lentokentän jatkojuna on tuolla ylhäällä. Raput ylös, ja tasanteelta vielä toiset pitkät raput ylös. Matkalaukkua raahaten. En tiedä, missä hissi olisi ollut, mutta tuntui siltä ettei ole aikaa lähteä sitä etsiskelemään ja odottelemaan, kun seuraava juna lähtee ihan parin minuutin sisällä. Niissä rappusissa todella hengästyi puuskuttavaksi. Ympäriltänikin kuului astmaattista pihinää ja yskintää.
Kentälle tullessa olikin hiki ja janotti, ja ostin heti ruokapaikan tiskiltä appelsiinimehun.
Hotellille selvittyämme jätimme laukut säilytykseen, ostimme läheisestä kaupasta 5 päivän liput julkiseen liikenteeseen ja lähdimme ratikalla keskustaan.
Amsterdamin liikenneyhtiön GVB:n monipäivälipuilla voi matkustaa bussilla, metrolla ja ratikoilla rajoituksetta, mutta paperisessa lipussa on siru, joka silti pitää piipata lukulaitteeseen aina kun nousee liikennevälineeseen ja myös silloin, kun poistuu.
Meillä oli tällä kertaa hotelli noin 4-5 kilometrin päässä ydinkeskustasta, ja sinne ajoi kätevästi suoraan ratikkalinja 2, joten selvää oli, että sillä tulee suhattua päivittäin ja tuollainen päivälippu tulee halvemmaksi kuin yksittäiset matkat.
Aloitettiin päivä heti tehokkaasti terassiaukio Leidsepleiniltä ja ostoskatu Leidsestraatilta, joka ylittää muutaman kanavan kivaa pikkusiltaa pitkin. Käytiin kukkatorilla ja turistikaupoissa. Amsterdamin tyypillisiä vanhoja kapeita ja vinoja taloja näkyi runsain mitoin.
Kun Best Westernin hotellihuoneet olivat saatavilla iltapäivällä, saimme näytöltä itse valita muutamasta vapaasta huoneesta. Ylhäältä 5. kerroksesta olisi hauska katsella näkymiä. Huoneessa olikin rauhallista, ei paljon kuulunut ulkoa eikä sisältä mitään. Viereinen paloasemakin oli rauhallinen, siitä ei lähdetty pillit vinkuen, koska näillä kulmilla ei paljon liikennettä ollut jota pitäisi heti ensi metreillä varoittaa. Aamulla oudot lokit vain välillä tepastelivat tasakatolla pään päällä ja hohottivat ja mankuivat vähän kuin joku valittava pikkulapsi.
![]() |
| Lokkeja väliaulan kupolikatolla. |
![]() |
| Näkymä ikkunasta lähiöön ja paloasemalle. |
Hotellissa oli ihan kivaa seinätaidetta väliaulan monikerroksisessa seinässä ja aamiaishuoneessa, johon oli maalattu eksoottisia eläimiä ja viidakkoa. Hotellin aulassa oli erikoisuutena jopa pizza-automaatti.
![]() |
| Aamiaissalin viidakko. |
![]() |
| Pizza-automaatti. |
Hollannissa on toukokuun tienoilla melkein joka viikko jotain erikoista juhlapäivää tai pyhäpäivää. Ihan normaalia viikkoa on vaikea löytää.
Ensin on Kuninkaanpäivä 27.4., sitten on Kaatuneiden muistopäivä 4.5. illan seremonioineen ja Vapautumisen päivä 5.5., jolloin juhlitaan Hollannin pääsyä natsimiehityksestä toisen maailmansodan loppuessa. Sitten on helatorstai vaihdellen kristillisen kalenterin mukaan jossain kohdassa toukokuuta ja sitä myötä monilla pitkä viikonloppu, jos onnistuvat ottamaan perjantain lomapäiväksi siihen väliin. Ja pian sen jälkeen helluntain maanantai on pyhäpäivä.
Kaatuneiden mustotilaisuuteen (Dodenherdenking) kuuluu se, että kuninkaalliset ovat Damin monumentilla ja on pitkä seppeltenlaskutilaisuus ja kello 20 kansallinen kahden minuutin hiljaisuus. Ja marketit sulkevat aiemmin, yleensä seitsemältä illalla. No vältettiin sitten suljettua Damin aluetta, mutta nähtiin kyllä kuinka poliisivoimat lisääntyivät kaduilla iltaa kohden. Siinä vaiheessa kun oli hiljaisuus, olimme jo simmahtamassa hotellihuoneessa. Oli ollut rankka aikainen matkustuspäivä.
![]() |
| Muistopäivänä on liput puolitangossa. |
Seuraavana päivänä koluttiin läpi markkinakatu Albert Cuyp-markt ja löydettiin pari vaatetta. Lounaalle päädyimme kulmakahvilaan, joka osoittautui olevan juuuri se ranskalainen bistro Ami, jossa toissa vuonna söin erinomaisen croques monsieurin. Sen salaisuus on ilmeisesti gruyère-juusto. Etsin sitä paikkaa nettikartoilta välillä, mutten millään löytänyt sitä viime kerralla kun olin Amsterdamissa mieheni kanssa, koska olin ihan varma, että se oli sen sivukadun oikealla puolella. No, olikin vasemmalla.
![]() |
| Torille. |
![]() |
| Torilla. |
![]() |
| Croques monsieur. |
![]() |
| Hieno, mutta käyttökelvoton sienihattu. Tuskin tätä käyttää tavallisena päivänä kadulla. Ehkä johonkin festareille. |
![]() |
| Tästä koristellusta ruokakojusta otan ilmeisesti joka kerta kuvan. Pulumaalaus näkyy vain kunnes luukku avataan ja myynti alkaa. |
Vapautuspäivänä (Bevrijdingsdag) oli lähes kaikki normaalisti auki. Festareita ja ilmaiskonsertteja pidettiin eri puistoissa, mutta välttelimme suuria ruuhkia.
Yökerhokadulla, Reguliersdwarsstraat, katettiin pitkää monenkymmenen metrin ruokapöytää keskelle katua pöytäliinoin ja vesipulloin. Olin lukenut, että Vapautuspäivän perinteenä on pitää yhteisillallisia monelle sadalle ihmiselle Amsterdamin eri puistoissa ja paikoissa. Niihin voi ilmoittautua verkkosivulla ja jos on hyvin ajoissa varaamassa paikkaa, mahtuu mukaan. Sellainen sinne oli tulossa.
Pari katukahvilaa keskustassa vielä. Kävelyä tuli ensimmäisenä päivänä noin 13500 askelta ja toisena 12300.
![]() |
| Aamiaispöytä kuin vanhan mestarin asetelma. Kivasti oli mustikkamehuakin tarjolla. |
***Jatkuu***
Toinen osa Amsterdamia tässä: Katuelämää Amsterdamissa
Ja Utrechtin päiväretki tässä: Oikein kiva Utrecht

























Amsterdam on kiva kaupunki. Kävin siellä reilu vuosi sitten ensimmäistä kertaa ja tykästyin kovasti. Helppo kuvitella, että vuodenaika ei ollut paras mahdollinen ja keväällä se näyttää vielä kivemmalta. Tekemistä riitti valtavasti kuitenkin.
VastaaPoistaOnhan siellä tosiaan monenlaista näkemistä. Ja turisteja on aina joka vuodenaikana paljon. Mutta ehkä kesäkaudella kuitenkin lisääntyvät huippuunsa, onhan se kiva kun pääsee katukahviloihinkin istumaan. Vaikka sikäli nyt tunnen jo keskustan ja nähtävyydet hyvin, on silti kiva palata, koska pidän tunnelmasta.
PoistaJoo, siskon kanssa on kiva matkailla ulkomailla. Minäkin olen käynyt siskoni kanssa Amsterdamissa. Siitä on kylläkin niin kauan aikaa, että en kehtaa sitä julkisesti sanoa. Silloin ei ollut vielä moottoritietä A 61 Venloon ja Alankomaitten puolella oli kuplavolkkarin kanssa aikamoista pomputtelua. Oli paljon junaradan risteyksiä, saksalainen mieskuski ja kaksi kikattavaa suomalaista nuorta, kaunista naista. Willem-Alexanderkin oli silloin vielä nuori ja villi kruununprissi. Hollantilaiset olivat hyvin ystävällisiä meille. Saksalainen ei mitään puhunutkaan.
VastaaPoistaHotelli oli eksoottinen kapean talon monessa kerrkosessa. Kävimme kiertoajelulla kanavilla ja Rijkmuseossa katsomassa Rembrandtin Yövartiota.Syötiin jossakin eksoottisessa ravintolassa eksoottista ruokaa. Pizza ei ollut vielä valloittanut koko Eurooppaa. En ostanut puukenkiä, enkä Delftin sinisiä kippoja tai kaakeleita. Paljon muuta emme yhtenä viikonloppuna ehtineetkään. Matkalla poikkesimme Kölnissä Tuomiokirkon tasanteella kahvilla. Siinä oli sivistystä maalaisplikoille. Siihen aikaan muut kävivät Amsterdamissa "ruohoa" polttamassa ja ostamassa, mutta sellainen turismi saatiin loppumaan.
Toukokuu juhlineen on Saksassakin kovin rikkonainen koulussa. On vaikeusia saada kaikki kokeet ja arvosanat todistusta varten valmiiksi, vaikka ei ole kuninkaanpäivää, eikä vapautusmisen päivää ja kaatuneitten muistopäiväkin on syksyllä.
Ajattelen, että tuollainen huopahattu sopisi saunahatuksi tai karnevaalihatuksi. Isäkulta olisi vaikka voinut ostaakin. Suomalaislla mihillähän piti olla aina hattu tai lippalakki. Sienihattu olisi ollut maajussin huumoriin sopiva.
Olisi ollut kiva käydä toisenkin kerran Amstredamissa, mutta se on hankalassa paikassa mantereen syrjässä (reunassa). Käytiin lomalla Suomen villissä lännessä, Porin puolessa.
No mutta Porihan on ihan käypä. Todellakin, vähän kaukana on Amsterdam täältä keskemmältä katsottuna. Silloin muinoin ehkä vielä mahtuikin Rijksmuseumiin ihan ostamalla lipun ovelta. Nykyään sitä on mainostettu niin suuresti, ja kansainväliset turistit lisääntyneet, että liput pitää varata netistä vaikka kuinka paljon etukäteen, kuulemma. Meillä oli pelkkä rentoutuminen mielessä eli kahviloissa istuskelu, kaduilla kuljeskelu, ihmisten katselu ja kauppojen tarkistaminen.
PoistaJep, kyllä myös tuo ruohonpolttelu pitää pintansa ohjelmanumerona, kyllä se haiskahtaa Amsterdamin katuilmassa siellä täällä edelleen. Sikäli hauskaa, että hyvin erilaisille turisteille on jokaiselle jotain tarjolla, klassisesta taiteesta yöviihteeseen.
Hattu oli kyllä oikein hauska, Suomessa maaseudulla saakin olla oma itsensä ja ehkä se olisi sen perinteisen Hankkija-lippiksen vaihtoehto.
Sun olis pitänyt sanoa siihen junan luuriin jotain suomeksi – joku runo vaikka! Mä oon kerran muinoin puhunut suomea McDonaldsin autokaistan kaiuttimeen Jenkeissä (ystävän pyynnöstä ja yllyttämänä).
VastaaPoistaMies ehdotti, että "olisit laulanut Lordia". Joo, örinää olis ehkä lähtenyt, kun oli hitusen kurkkukipuakin.
Poista