torstai 13. kesäkuuta 2019

Bussilla töihin? Ekologisuus on kallista


Niin tylsää näiden autojen kanssa. Aina veitsenterällä, selviääkö vanha auto vuosittaisesta katsastuksesta, milloin se hajoaa ja milloin saa maksaa tonnin korjauksista. Tai aina saa olla säästämässä tonneja seuraavaan käytettyyn autoon.

Nyt siitä ruostuu taas alapalkki, jonka ne hitsasivat 2012. Etujarrut taas melko huonona. Eturenkaat melko huonona. Nämä pitäisi kunnostaa joskus piakkoin. Korjautan nyt välttämättömyydet ja teetän perushuollon. Jarruneste ja sen hapertuneet letkut. Vilkkuvaloista on oranssi pinta halkeillut. Pakoputken kiinnityksen tiivistekumeja. (Tämä voi muuten selittää särisevät metalliäänet, joita olen alkanut kuulla auton alta, kun moottori tärisyttää osia.)

Oikein vitsi on se, että tuulilasinpyyhkimet kuulemma ovat huonot ja tekevät raitaa. Ne ovat ihan uudet! Vasta ostin ne Heutsiltä, Boschit, korkeintaan kuukausi sitten! Aargh! Muutenkin on niin, että joka kerta kaikki ostamani uudet tuulilasinpyyhkimet vinkuvat ihan koko ajan alkaen ekasta päivästä hamaan loppuun saakka. Enkä tiedä, mistä se johtuu. Yleensä se on vain vanhojen kuluneiden pyyhkimien vaiva. Ja nyt ne ovat kuulemma myös huonot, vaikka vasta ostin ne 30 eurolla! Mikä tässä voi olla kirouksena!

Joten vakuutin korjaamon, että antakaa olla vaan, se ei siitä parane eikä o mun syy.

Yhtä lailla uudempikin automme hajoaa taas dramaattisesti ja vaatii tonnin toimenpiteet.

Eritoten minua turhauttaa se, että minun on pakko hankkia auto vain, jotta pääsisin töihin ja takaisin. Paljon muuta tarkoitusta sillä ei ole. Minulla ei ole siitä henk. koht. iloa, että minulla on se auto, koska se on vain väline päästä töihin. Säästät vuosikausia palkasta jotain syrjään, jotta voit lopulta ostaa taas seuraavan käytetyn auton, jotta pääset töihin. Tosi innostavaa.


Mietimme jo private lease -systeemiä, jonka suosio nousee kohisten Hollannissa ja autotalot ja -merkit kilpailevat tarjouksilla. Että olisiko se edullisempi lopulta, kun ottaa kaikki kulut huomioon? Se poistaisi kyllä korjausstressiä, kun siinä on all inclusive kunnossapito. Ja se olisi uusi auto. Eikä se ole oma omaisuus, ja jos se hajoaa, niin saa uuden tilalle. Maksaa vain sitä melko korkeaa kuukausimaksua ja bensat.

Se pitäisi laskelmoida. Niin, omaa käytettyä autoa ei voi oikein laskelmoida, mikä kaikki siinä hajoaa millä hinnalla. Mutta tietää, mitä menee vakuutukseen, veroihin, bensaan, huoltoon ja hankkimiseen per vuosi tai kuukausi.

Ikävä kyllä näyttää summana siltä, että private lease on selvästi kalliimpi kuin kohtuullisen käytetyn oman auton hankkiminen, vaikka siihen meneekin koko ajan rahaa korjauksiin.


Joskus myös tuntuu siltä, että poliitikot kuvittelevat kaikilla olevan taskut täynnä rahaa. Ihmiset ajavat bensa-autoilla, koska heidän on pakko, eikä ole noin vain fyrkkaa ostaa sähköautoa. Saattavat yrittää säästää vuosikausia sähköautoon, mutta jos samalla nykyinen matkustustapa eli bensa tehdään vielä erikoisesti kalliimmaksi rankaisemalla siitä rahallisesti, niin sitä vähemmän pystyy säästämään siihen kalliiseen uuden sukupolven ajoneuvoon. Kun kaikki raha menee bensaan.

Kuten hollantilainen sanoo: jokaisen euron voi käyttää vain yhteen kertaan. Jos sen laittaa ylikalliiseen tämän hetken autolla ajamiseen (korotettuihin veroihin, tietulleihin, ruuhkamaksuihin, kilometriveroihin ja mitä vielä suunnitellaan), ei pysty samalla säästämään ympäristöystävällisemmän auton hankintaa varten. Jos ylipäätään sellaiseen summaan kukaan yltää, jonka sähköautot maksavat.

Mutta vähän sama dilemma on siinä, milloin saa hankittua seuraavan käytetyn auton. Jos koko ajan syydät rahaa nykyisen vanhan koslan korjauksiin, milläs säästät siihen seuraavaan parempaan?


Tsekkasin bussivaihtoehtoa. Minun pitää päästä ihan eri kaupunkiin ja matkaa on noin 25 km suuntaansa. Hämmästyttävästi yksi bussilinja olisi silti aika kätevällä reitillä ja voisin kuvitella käyttäväni sitä, vaikka siinä tuhraantuukin turhan paljon aikaa, kun bussi kulkee kaikki kylät eikä ole mitään pikalinjaa. Kaksinkertainen aika siihen menisi autoon verrattuna. Mutta voin kuvitella, että voisin vaikka lukea bussissa ja se olisi rentouttavampaa kuin auton ajaminen moottoritien ruuhkassa rekkojen välissä.

Mutta sitten sen kustannukset. Tälle välille käyvä kuukausilippu maksaa vähintään 155 euroa. Jos hyvin käy. Peruskuukausilippu 180 euroa, mutta tuon halvemman kai myös saisi jollain tempulla. Monimutkaiset nämä lippukategoriatkin, ei kovin kuluttajaystävälliset saada selvää.

155 euroa. Sillä kattaa jo autonkin kulut. Miksi se bussi on niin helkatin kallis, että jokainen järkevä valitsee auton, joka vain voi?

Missä ekologisuus? Missä julkisten suosiminen yksityisautoilun ylle? Hallitus? Politiikka? Linjanveto? Niidenhän pitäisi suosia julkisia välineitä ja ohjata ihmisiä käyttämään niitä. Sitten kun yrität, ja olet hyväntahtoisesti valmis jopa luopumaan joustavuudesta ja osasta vapaa-aikaa sen hyväksi, niin se maksaa 155 euroa.


Mitä ne ylipäätään toitottavat ilmastotoimista, kun samalla ympäristöystävälliset vaihtoehdot ovat kalliimpia kuin ympäristöä kuormittavat? Ja ne pidetään politiikan keinoin kalliina? Osaavat kyllä nostaa bensan hintoja ja kieltää dieselit, mutta miksei lasketa julkisten kulkuvälineitten hintoja, jotta ihmisillä olisi siinä vaihtoehto?

Miksi liha saa jotain tukiaisia ja lihan hinta on halvempi kuin lihattomien einesten? Miksi autoilu on edullisempaa kuin bussilla ajaminen? Miksi sähköauton leasingsopimus on 3 kertaa kalliimpi kuin bensa-auton? Miksi sähköautot maksavat 5 kertaa enemmän kuin bensa-autot?

Lihattomat einekset vielä maksan vapaaehtoisesti, mutta bussiin siirtyminen on tehty ihan törkeän luotaantyöntäväksi tuollaisella hinnalla.


Minun tekisi mieli jopa ajaa pyörällä töihin. Mutta siinä kestää oikeasti yli tunti suuntaansa, ja sitten on hiki eikä töissä ole suihkua. Ja jos on talvi ja sää ja sade niin perhana. Liikoja kuvittelen liikuntakyvyistäni. Mukavuudenhaluinen pullasorsa, varmaan kestän yli kaksi tuntia päivässä ährätä tuolla autotien laidassa räntäsateessa vastatuulessa. Ja jos ketju katkeaa niin en osaa kyllä korjata sitä tuolla pellolla. 

Pyöräily olisi ainoa melko halpa liikkumakeino. Voisin miinustaa kuukausikuluista silloin myös kuntosalin jäsenyyden, sitä en sitten tarvitsisi enää ollenkaan. Mutta se ei vain ole realistista.



(Jutun kuvat Eindhovenin DAF-museosta, kirjava bussi Curaçaosta, ja pyörät Rotterdamista.)

Lue tästä myös seuraava juttuni: Lihansyönnin vähentämisestä – Ekologisuus on kallista osa 2

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti