maanantai 15. heinäkuuta 2019

Väärä vuorokausirytmi ja nukkumisen haasteet


Illalla nukkumaan mennessä melkein itketti, että valmistaudun tässä heräämään taas seiskalta ja tiedän jo nyt, kuinka vaikeaa on nousta ylös liian aikaisin, liian vähien unituntien jälkeen. Tiedän jo, että huomenna väsyttää ongelmallisen paljon, todella ikävästi.


Tiedän, että menin liian myöhään nukkumaan, mutta kun se myöhäisilta on mun vapaa-aikaa, jolloin olen virkeä ja aktiivinen. On hommia tehtävänä. En halua joka kerta keskeyttää sitä käskylläni, että nyt nukkumaan, koska työpäivä. Se on liian julmaa. Se on mun ainoa vapaa-aika. Se on mun harva pala itsemääräämisoikeutta, päättää kuinka myöhään teen omia hommiani illalla kaikessa rauhassa. En halua rikkoa sitäkin rauhaa; kaikki muut on jo rikottu.

En mä halua olla itselleni se nipo, että en saisi edes viettää iltaani miten tahdon.

Mun rytmi ei sovi päivätyön rytmiin ja se on vaan fakta.

En myöskään jaksaisi syytellä itseäni siitä faktasta koko ajan! Vaan joustaa.

Sitten vaan turhauttaa, että se jousto menee fyysisen kestävyyden piikkiin, kun taistelee väsymystä vastaan seuraavan päivän.

Silti en ole valmis luopumaan illoistani.



Niin, ja vaikka yrittäisinkin olla kunnon kansalainen ja menen aikaisin tai edes normaaliin aikaan nukkumaan, niin kukaan ei takaa, että saisin sitten unta. Ei se paljon hyödytä maata unettomana puolta yötä. Ja niin kun parhaansa teki. Sitähän se on: rytmi, joka ei niin vain muutu.

Ilahduttavia aina nämä suomalaiset sanonnatkin. "Illan virkku, aamun torkku, se tapa talon hävittää." Ei se mulla kyllä hävitä kuin oman psykofyysisen terveyteni. Vääntäkää nyt vielä veistä haavassa ja lyökää lyötyä.


  
Helteet sentään vähenivät ja aloin taas nähdä runsaita unia. Mikä tarkoittaa parempaa palautumista nukkumisen aikana. Luin, että helteellä REM-uni vähenee tai ei pääse käyntiin, koska aivot eivät voi hoitaa lämmönsäätelyä REM-vaiheen aikana. Eli ei näe unia, kun nukkuu liian hikisessä huoneessa. Ja sekös heikentää unen laatua. Aivot valitsevat silloin, että on tärkeämpää viilentää kroppaa ja pysyä siihen nähden tarpeellisessa tietoisuuden tilassa kuin ruveta näkemään unia.

Samallahan se tarkoittasi sitä, että aina kun on REM-unessa, niin lämmönsäätely on perseestä tai out of control. Hm, se voisi selittää vaikka sen, että minulla on vaiheittain yöllä se kamiina päällä. Kuumuutta pukkaa. Hehkun lämpöä kuin broileri. Tai boileri. Ehkä se on aina se hetki, jolloin havahdun juuri unien jälkeen ja huomaan, että onpa taas lämpöpatteri käynnissä.

Mutta jos lämmönsäätely ei toimi, niin eikö yhtä hyvin voisi ruumiinlämpö pudota? Putoaako se summittaisesti joillain ja nousee joillain univaiheen aikana? Vai tarkoittaako puuttuva säätely aina liikaa kuumuutta?


Helteen jälkeen minulle tosin tuli haitaksi nenän tukkoisuus öisin. Kunnes tajusin kokeilla allergianenäsuihketta, joka paransi sen. Kun fyysisesti ahdistaa, tuntuu loogiselta, että se tulee uniin psyykkisenä ahdistuksena. Unissa oli silloin syyllisyydentuntoa ja huonommuudentunteita. Sitä, että vaellan sen yhden islantilaisen rautatieläisnaisen puutarhaan (tiedän, ettei Islannissa ole todellisuudessa rautateitä lainkaan) jossa on vehreä puro ja ratakiskoja kaarella koristepatsaana, mutta minua syytetään, että nuuskin siellä ja olin liian utelias, vaikka se on puolituttu ja viattomissa aikeissa sinne päädyin. Koko ajan puhun myös huonoa islantia ja se harmittaa. Tai sitten minun piti tehdä vesipuistosta joku telkkarireportaasi, mutta oletus oli, että mä olen joku pinkki teinityttö ja puhun kuin nuoriso ja osaan niiden kaikki sanonnat, mutta en osannut uskottavasti sellaista esittää ja olin tyytymätön, kuinka takeltelin ja olin tosi huono muotoilemaan lauseeni.

Nukkuminen on haastavaa, ja ei-nukkuminen myös.


Kopsatut meemit ja lisää nukkumisvitsejä tästä listasta Bored Panda -sivulta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti