Kun töistä lähtiessä huikkaan saksalaisille ”heippa”, kelaan mielessäni, kuinka monta variaatiota tuokin ”Tschüss” tuntee. Voi myös sanoa leikillisesti ”Tschüssi”. Tai on olemassa myös variantti ”Tschö”. Joskus siitä tehdään oikein rimmaava runo ja sanotaan: ”Tschö mit ö!” eli ”Tschö ö:llä”, mikä se tosiasiassa onkin, ei käy kiistäminen.
Sitten tunnetaan myös puolaiselta nimeltä kuulostava ”Tschüssikowski”. Kuka sanoo, ettei saksalaisilla ole huumorintajua?
Aika mahtava on myös pomoni välillä tokaisema hämmästystä tai jonkin asian päivittelyä ilmaiseva historiallinen sanonta ”Himmel, Arsch und zugenäht”. Suoraan käännettynä ”Taivas, perse ja kiinni ommeltu”. Tätä tavallisempi on netin mukaan virallisesti ”Himmel, Arsch und Zwirn” eli ”taivas, perse ja ompelulanka”. Suomen kieli, pistä paremmaksi.
Selvitysten mukaan tässä on yhdistetty kirouksen tapaan paljon voimakkaita sanoja, taivas uskonnollisena käsitteenä, takapuoli taas on ollut taikavoimainen vanhassa maailmassa kuten Suomessakin tunnettu ”pyllytys” eli takapuolen näyttämisellä aikaansaatu suojelu vaikkapa karhuja vastaan (oikeasti, tästä on kansatieteellisiä artikkeleita), ja sitten vielä vahvalla langalla ompelu, eli kolme voimakasta ilmaisua yhdessä.
Musiikin maailma. Mikä se oli se riipaiseva valssi, jonka Nirvana esitti MTV Unplugged-konsertissa? Se oli ”Where Did you Sleep Last Night”. Se oli riipaiseva. Ja se oli valssi. Se on näköjään yli satavuotias amerikkalainen perinnesävelmä, blues-artistien blues-kontekstissa esittämä jopa. Voiko blues olla valssi? Tai no eihän se ole valssi, ellei sitä tanssita valssina. Mutta 3/4-tahtinen kuitenkin.
Jotkut kappaleet muistuttavat toisiaan. Abban yhden uuden kappaleen alku kuulostaa siltä kuin Sinéad O’Connorin ”Three Babies”. Siis no instrumentaaliset 4 hidasta nuottia siitä. Hollantilaisen vanhan rock-yhtyeen Golden Earringin ”Another 45 Miles” -kappaleen lauluosuus alkaa samalla laulumelodialla, joka on Kansasin ”Dust in the Windin” alussa. Luulen aina, että sieltä tulee ”Dust in the Wind”, kun alkaa Golden Earring soittaa tuota. Aina kun alkaa Princen ”Party Like It’s 1999”, se kuulostaa siltä kuin se olisi The Banglesin ”Manic Monday”. Vocalsien alkukohta molemmista, kun naiset alkavat laulaa. No kato, se on sentään myöskin Princen säveltämä, joten sama tyyppi siinä vain toistaa itseään.
Hollannin marraskuu. Pyöräilen edelleen. Aurinko paistaa. En laittanut käsineitäkään.
Hollannin marraskuu. 9 astetta. Koululaispojat marketin pihalla hihkuvat: ”Mennää ostaan jäätelöt!” -”Joo! Ostetaan jätskit!”
Äijät puhalsivat lehtiä meidän kadullamme. Katson ikkunasta ja sen edestä poikittain löntystelee työhaalarinen oranssiliivinen äijä tupakkaa sauhutellen.
Raivasin pihan lounastauolla. Talveksi herkemmät esineet sisään, jotka eivät kestä pakkasia. Niinku joo, pelakuu kukkii edelleen. Vaihdettiin sinitiaisille uusi pönttö, kun vanha alkoi hajota osiin.
Minulla oli sellainen ruokaidea, että ”mies hei, mikset tekisi taas sun kuuluisaa chili con carnea?” Ehdotus laitettiin listalle. Paras ruokaidea on sellainen, jonka kokkaa joku muu.
Ei hullut, nyt Hollannin hallitus yrittää hillitä koronahuippua laittamalla 3 viikon ajaksi kaupat ja ravintolat klo 19 kiinni. Eli ei saa enää syödä illallista ravintolassa. Ruokakaupat kyllä pysyvät auki, sehän se olisikin. Mutta mitä tämäkin auttaa, ettei saa käydä kemikaliossa ostamassa shampoota klo 19 jälkeen. Minua tosin lohduttaa se, että ainakin meillä ne kemikaliot ja muut menevät muutenkin kiinni klo 18, paitsi ehkä perjantaisin.
Jaa, nyt se onkin muutettu. Muut kaupat menevät kiinni klo 18, ja ravintolat ja ruokakaupat klo 20. Pystyy siis syömään ravintolassa, jos aloittaa suht ajoissa. Mutta mitä pahaa nuo supermarketit ovat niinku tehneet klo 20 jälkeen? Sehän vain aiheuttaa lisää ruuhkaa, kun sinne ei taaskaan saa mennä rauhassa iltamyöhään. Kerro minulle, mikä yksikään tartunta on koskaan tullut puolityhjästä supermarketista klo 21? Ihan kuin SE olisi se ongelma?
Se, että nyt ihmisten täytyy kiirehtiä kauppaan ja tunkea kaikkien sinne yhtaikaa ennen varhennettua sulkemisaikaa. Sehän vain lisää kontakteja ja ihmisiä per neliömetri. Tätä ei kukaan pysty loogisesti perustelemaan millään tavalla, ei millään. Epätoivo ja absurditeetti, ei näissä päätöksissä ole mitään järkeä enää. Ei tämä tule auttamaan yhtään mitään.
Ravintoloita on suljettu ja kuritettu koko kriisin ajan täysin suhteettomasti ja nytkin sitten taas. Tartunnat leviävät 10-14 vuotiaissa eniten ja mitä tekee hallitus: koulut pidetään auki mutta ravintolat suljetaan. Tartunnat leviävät perheiden kesken ja tuttavien vierailuilla kotona, ja mitä tekee hallitus: ravintolat kiinni. Ei mitään järkeä. Ja huom, ne ravintolatkin ovat toimineet koronapassilla.
Löysin taas parhaita Youtube-videoita. Joissa esim. puhutaan letzebuergia (luksemburgia) vihdoin ja sitä yrittää tunnistaa itävaltalainen, saksalainen ja sveitsiläinen. Joka puhuu schwyzerdütschiä. Kaksi kiinnostavaa kielivarianttia kerralla. Mahtavaa, germanistin paratiisi. (Linkki tässä.) Toisessa videossa hollantilainen ja belgialainen, jotka eivät ole koskaan lukeneet saksaa, yrittävät ymmärtää saksalaista. Tai saksalaisia lauseita esitellään tunnistettaviksi norjalaiselle, ruotsalaiselle ja hollantilaiselle.
Toiset parhaat Youtube-videot olivat koko sarja taas uusia Kalevauvan kappaleita. Sillä bändillä siis laulun sanat ovat aina yhdistelmä kommentteja suorana sitaattina kansan suusta Vauva-lehden keskustelupalstalta.
He tekevät myös paikkakunta-sarjaa keskusteluista, joissa arvioidaan aina jotakin kaupunkia. Kalevauvan ”Kouvola” on ihan paras biisi, siinä on sävellyksellisesti jopa sellainen Ultra Bra -ote torvineen. Uhkaava marssimainen intro, runsaasti kuvia kaupungista, hieno video ja paljon sanomaa. Ihana. Linkki tässä.
Muita hyviä Youtube-videoita on musiikin teoria. Nyt löysin yhden (kanava David Bennett Piano), joka selittää minulle kaiken ja esittelee popmusiikista ne kappaleet, jotka ovat 5/4 tahdissa taikka 7/8. Vaikka nuorimies on klassisesta musiikista kaiken tietävä musiikkitieteilijä, hän esittelee intervallit tällaisin esimerkein kuin ”Rage against the machine”, ”Red hot chili peppers” ja ”Radiohead”.
Sitten hän rupesi latelemaan esimerkkejä, mitkä kaikki pop- ja rock-kappaleet ovat lainanneet jotain klassisen säveltäjän teosta ja huh huh. No vähän ovat lainanneet ja varioineet joo. Jos musiikin teoria ja popmusiikin taustat kiinnostavat hieman musiikkinörttimäisesti, tämä on kiehtova video. Linkki tässä.
Välillä pitää sisustaa ergonomisessa asennossa. |
Perhesunnittelu on saksaksi Himmel,Arsch und zugenäht, kertoo eräs tietolähde. Tiedä häntä, pitääkö paikkaansa.
VastaaPoistaAhah, luovuus kukkii. Ja sitten on vielä variantti "Tschökes", sen unohdin.
PoistaSun on Liisa ihan pakko tsekata tää tyyppi, jos et oo vielä sattunut törmäämään:
VastaaPoistahttps://youtu.be/7sXbbNlo6BQ
Eli Heikki Ranta -niminen jantteri analysoi eri esittäjien biisien koostumuksia ja lopuksi tekee uuden biisin niistä aineksista. Toi on ihan huippu!
VastaaPoistaJoo totta, toi on huippu! Olen varmaan nähnyt tähänastiset tuotokset ja näitähän voisi kuunnella uudestaankin, lopputulos-biisit on uskomattoman vakuuttavia. Ilahduttaa nuo tarkat analyysit, kun joku tietää mistä puhuu. Nämä sarjan osat täytyy nähdä kaikki, jos taas tule uusia harvakseltaan.
Poista