Otettiin kohteeksi Hampurin yksi päänähtävyys eli vanha Elben tunneli, vau. Tunneli on yli satavuotias ja siellä on autohissi eli autot täytyy ajaa hissiin ja laskea alas, jotta ne pääsevät tunnelin suuaukolle maan alla.
Tämän erikoisuuden halusimme ehdottomasti nähdä.
Tunneli vie telakoiden puolelle ja sitä varten se alun perin rakennettiinkin, että työntekijät pääsevät sutjakkaasti töihin toiselle puolelle jokea. Satamatoiminnan takia siltoja ei tähän kohtaan oikein voi rakennella, koska isojenkin rahtilaivojen pitää mahtua alta ja joella on tosiaan valtavasti leveyttä.
Hetken rantatiellä pyörittyämme tajusin, että iso pyöreä kivinen rakennus on tunnelin sisäänkäynti.
Takana alkaa höyrylaivaterminaalin pitkä rakennus ja vasemmalla oleva pöntttö onkin Elben tunnelin sisäänkäynti. |
Hissipoika nurkassa. |
Tällä hetkellä tunneli on suljettu autoilta vain, koska toinen putkista on remontissa. Luulin, että autoliikenne olisi joku historiallinen 60-70-luvun juttu, kunnes uusi moottoritien Elbe-tunneli rakennettiin, mutta ei, autot ovat käyttäneet tätäkin hisseineen ihan viime vuosiin saakka ja alkavat taas käyttää varmaan kun remontti valmistuu.
Ja kuinka likaisia tunnelit normaalisti ovat, eikö pöly ja pakokaasu päädy seinille harmaana? Sitä emme tiedä, sillä nyt auki oleva itätunneli oli juuri peruskorjattu ja puhdistettu kiiltäväksi. 360 000 seinäkaakelia ja 80 koristereliefilaattaa, joissa on kuvattu merieläimiä, on irrotettu ja kiinnitetty yksitellen takaisin paikoilleen. Merenvihreissä reliefilaatoissa on kampeloita ja hylkeitä, ja tunneliputken seinä on kokonaan kaakeloitu.
Yli 400 m pitkä putki. Aika nopeasti sen kävelee.
Toisen pään aukko. |
Isoja puuovisia hissejä saavat käyttää myös kävelijät ja pyöräilijät. Pyöräilijät ajavat suoraan hisseihin kävelijöiden sekaan. Isot hissit sulkevat yöksi, mutta reunimmainen moderni hissi on itsepalvelukäytössä ympäri vuorokauden. Tunneli on aina auki.
Ensimmäisen Hampurin-jutun voit lukea tästä linkistä.
Ja tässä jatko-osat:
Sukellusveneessä ahdistumassa ja rannalla chillaamassa - Hampurin kierros jatkuu
Sähköpotkulaudalla pitkin Hampuria
Miniatur Wunderland, maailman suurin pienoisrautatie
Siinä ei aikanaan kultamarkkoja säästelty.Ei kyllä saneerauksissa D-markkoja ja eurojakaan. Hampuri ei ole koskaan hävennyt näyttää rikkauttaan. Autojen rekisterikilvissäkin muistutetaan: HH - Hansestadt Hamburg
VastaaPoistaHyvin on kyllä huollettu näin pitkän aikaa, kun alkuperäiset hissitkin ajavat vielä. On siinä saneeraushommaa ja rahanmenoa tarpeekseen. Jep, Lyypekissä kesti pari sekuntia tajuta rekkari HL; ai niin, myöskin Hansestadt.
PoistaUskomatonta, miten jo 1900-luvun alkupuolella on voitu rakentaa noin hieno ja edelleen toiminnassa oleva tunneli. Itseäni vedenalainen rakentaminen on kiinnostanut jo pidempään. Nykyään vedenalaisia tunneleita tosin rakennetaan ROV-robotiikalla.
VastaaPoistaHurjan tuntuinen hanke tämäkin, kyllä. Kiinnostavia nämä vanhat tekniikat, käyn mieleläni katsomassa tällaisia erikoisuuksia. Ja kaikki onnistui silloisillakin välineillä ja tunneli tuli mihin piti. Joku vesivuoto-ongelma niillä taisi olla kesken takentamisen, mutta se selvitettiin.
PoistaKiitos hienosta kuvaraportista. Upea paikka ja hienosti rakennettu hissi. Antwerpenissä on myös tällainen vanha joen alla kulkeva kuilu, johon laskeudutaan hissillä. Joen yli ei mene siltaa laivaliikenteen vuoksi, joten on tehty alikulku. Paljon on hissitekniikkaa. Mitenkähän noiden vanhojen hissien huolto onnistuu nykymenetelmillä?
VastaaPoistaAhaa, Antwerpenistä en sitä tiennytkään. Toivottavasti joku teknikko tosiaan vielä tietää vanhojen hissien salat. Toisaalta niiden mekaniikka ei ole niin monimutkaista kuin nykyään kaikkine mikropiireineen.
Poista