Haagin kaupungin laitamilla sijaitseva Louwman Museum näyttää valtavan kokoelman autoja historian varhaisimmista ”hevosettomista kärryistä” halki vuosikymmenien eri designien, moderneihin menopeleihin saakka.
Täältä löytyy Elviksen Cadillac, James Bondin alkuperäinen elokuvissa käytetty Aston Martin, valtavia amerikanrautoja, söpöjä miniautoja, amfibiauto, eri sukupolvien kilpa-autoja.
Välissä moottoripyöriä, polkupyöriä ja pari lentokonettakin, autoaiheisia leluja, taidetta sekä ilmalaivan matkustuskabiini. Ja kahvila-aula on hämmästyttävästi kokonainen kaupunkikulissi, jonka näyteikkunoissa on muuta historiallista tavaraa.
Museo avattiin vasta vuonna 2010 eikä edes moni hollantilainen ole tästä vielä ehtinyt kuulemaan. Tekniikan ystäville oiva käyntikohde. Sopii huonon sään päivään. Keskimäärin kierrokseen sanotaan kuluvan noin 3 tuntia, mutta jos on friikki ja lukee kaikki tekstit ja tutkii yksityiskohdat, varmasti saa kauemminkin kulumaan. Tarjolla on myös kuulokkeita audioselityksineen.
Katsotaanpas muutamia erikoisuuksia. Vaikka Fiatin ranta-auto, jonka istuimet ja jopa kojelauta on koripunosta. Tällä voi huristella huvilalta Välimeren rannalle. Vieressä näkyy punainen amifibiauto, joka oikeasti toimii myös veneenä.
Sen sijaan tämä vene-Fiat ei oikeasti osaa uida. Se rakennettiin veneilykursseja tarjoavan bolognalaisen yrityksen mainostempuksi.
Historia alkaa todella varhain, malleista jotka todellakin ovat ”hevosettomia kärryjä” eli hevosvankkurin designiin pohjautuvia avoimia ajoneuvoja.
Harley-Davidson valmisti moottoripyöriä jo reilut sata vuotta sitten.
Lasten polkuautotkin tietysti mukailivat sen ajan trendikkäimpiä automalleja.
Osa autoista kävi höyrykoneen voimalla ja muistuttikin pyöreine pönttöineen veturia.
Mutta jo 1908 sähköauto oli vaihtoehto ainakin kaupunkiliikenteen lyhyillä matkoilla. Konepellin alla oli rivistö akkuja.
Lontoon kaupunkibussi vuodelta 1904, yksi aivan varhaisimpia malleja. Jo silloin kaksikerroksinen, eli katollakin on taivasalla koko rivi matkustajien penkkejä.
1950-luvulla valmistetaan kauniin pyöreämuotoisia pieniä autoja, mukaan lukien ranskalainen Renault-poliisiauto vuodelta 1955. Suzukia, Hondaa ja Trabantia löytyy, ja kaikkein pineimpänä yhden istuttavia kolmi- tai nelipyöräisiä miniautoja.
Hollannin liikennepoliisin moottoritievalvontaa hoidettiin Porscheilla 60-luvulla.
Kokoelmissa on myös yksi Elviksen autoista, Cadillac. Elviksellä oli koko liuta kustomoituja amerikanrautoja, joten tämä on ”vain” yksi kaaroista, joilla on titteli ”Elviksen auto”. Aikakauden leveitä amerikkalaisia oli myös esillä koko osastollinen.
James Bondin alkuperäinen, filmeissä käytetty Aston Martin oli täällä. Autoon on oikeasti rakennettu toimivia agentin lisävarusteita kuten napin painalluksella syntyvä savuverho vihollisen hämäämiseksi, kääntyvä rekisterikilpi, johon voi vaihtaa sveitsiläisen, ranskalaisen tai englantilaisen rekkarin, ja liukuva luodinkestävä takaikkuna.
Erittäin pitkä amerikkalainen paloauto vuodelta 1922, jossa toinen palomies voi erikseen ohjata takapyöriä takana istuen. Kun tikkaat kokoaa pisimmilleen, ne ovat 20 metriä korkeat.
Bensapumppujakin on koko valikoima, tuttuja ja tuntemattomia merkkejä, vanhoja kapeita malleja.
Amerikassa kauhisteltiin nuorison Hot Rod -kilpa-ajovillitystä, jota varten tuunattiin moottoreita ärhäkämmiksi.
Nämä kilpa-automallit muistuttavat kovasti niitä neppis-autoja, joilla lapset leikkivät suomessa 70-luvulla.
Jokaiselle jotakin: virtaviivaista art deco -upeutta Talbotissa, tai itävaltalainen pikku söpöläinen.
Viimeisenä erikoisuutena sisääntuloaulan violetti ilmestys. Tämä on rakennettu vasta 2008 vanhanajan design-ihanteiden mukaan; auto on ekstrapitkä ja takaosasta saa laskettua esiin Harley Davidson -motskarin, joka on muotoiltu täydellisesti autoon sopivaksi.
Tämä on kyllä uskomattoman hieno museo, hieno automuseo. Ollana aika monissa eurooppalaisissa automuseoissa käyty ja etenkin toi "mun kuski" näistä menopeleistä vähän enemmänkin on kiinnostunut. Ja molempien mielestä hienoin automuseokokemus! Käytiin siis keväällä 2019 ja taidettiin olla 4-5 tuntia. Viimeisen päälle upea museo. Kirjoitin silloin blogiinkin aiheesta
VastaaPoistahttp://sikseskiva.blogspot.com/2019/06/satojen-autoharvinaisuuksien-museo.html
Oli tosiaan hämmästyttävä autopalatsi kaikkineen. Saattaa hyvinkin olla, että juuri tuon sinun blogijuttusi bongasin tuolloin ja siitä jäi idea mennä tarkastamaan tuo paikka itsekin joskus. Heh, sama lohikäärmeen pää tuli yksityiskohtakuvaan teilläkin. Onneksi nyt on rajoitukset ohi ja museot auki, niin pääsee Hollannissakin taas vapaasti tällaisten elämysten pariin!
Poista